måndag 20 september 2010

Dan före dan....


Kantarellskörd


Hej på er idag är det dan före sista arbetsdagen som fast anställd på Nostalgia & Kuriosa. Onsdag blir det till att gå till Af och skriva in sig. *suck*

Jag hoppas bara att regeringen inte försvårar det för oss arbetslösa.
Det gick inte som jag ville i valet tyvärr...men det är bara o bita ihop i 4 år till...o hoppas på det bästa!

Idag är det en fin o solig höstdag här på "näset"...precis som det var igår.
O Då passade vi på och ta en tur till skogen och grillade korv med mormor o morfar *mysigt*.

Ska snart ta på oss o gå ut en sväng...kanske ta oss en tur i skogen o plocka lite kantareller. Om det nu passar "lillherrn"...jag själv kan gå i skogen timtals...är så rogivande och skönt.

Kanske får bli en kantarell o köttfärspaj till middag idag, den är ljuvligt god!

Här får ni receptet om ni vill testa...

Kantarell o köttfärspaj

Pajdeg:
50g rumstempererat smör
4dl vetemjöl
1,5dl mjölk
2 tsk bakpulver

Fyllning:
500g blandfärs
2 gula lökar
0,5 l kantareller
(2 skalade vilöksklyftor)
salt o peppar

Täcket:
5dl creme fraiche
4 msk majonäs
4dl riven ost

Sätt ugnen på 200 grader
Blanda alla ingredienser till pajdegen, knåda ihop till en smidig deg.
Kavla ut pajdegen på mjölat bakbord och klä in en pajform med degen.

Till fyllningen: Skiva löken tunt och krossa vitlöksklyftorna med en kökskniv.
Häll i lite olja i en stekpanna,lägg ner lök, vitlök o kantarellerna.
Låt det hela få lite färg.

Stek sen blandfärsen,krydda och blanda ihop det med löken o svampen.

Smeta sen ut täcket ovanpå o in i ugnen i ca 35-40min.( Håll koll på täcket så det inte bränns!)

Servera med sallad till.

Smaklig måltid!



O ha en skön måndag alla goa människor

Kramis

2 kommentarer:

  1. Hej. Hoppas du snart får ett nytt jobb :)
    Den pajen är säkert jättegod.
    Vi har tänkt oss til Säffle nästa måndag. Vi kanske kunde träffas?
    Ha en fin vecka.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det lät gott, det måste jag testa.

    Det där med trädgård är ett kapitel för sig, jag tror aldrig jag blir klar och den dan jag är det, då är det nog dags att flytta... Då är det inge kul längre, jag gillar projekt och att drömma.

    Oj, så mycket kantareller ni har plockat! Har du sålt också eller avnjuter ni dem själva?

    Ha det gott.

    Kram britt

    SvaraRadera