tisdag 12 oktober 2010

Älgjakt




Igår började älgjakten, så det var till och gå upp tidigt. Tio i fem ringde väckarklockan, var inte pigg precis, men upp kom jag.
Brukar följa med min pappa på jakten när jag är ledig.
Jag har själv jaktlicens men ingen egen plats i laget ännu.
Vi samlades vid 6 tiden i jaktboa.Gick igenom lite regler och passdragning.
Och gubbarna drack en kopp kaffe eller två, o sen bar det ut i skogen.

Strax efter 7 satt de flesta på sina pass.
Jag satt med min pappa på pass 12, ett högt jakttorn med fint läge.
Det var rejält kallt innan solen kom upp...tårna kändes som istappar.Var runt 0:an då.
Ganska så snabbt fälldes en pinntjur av en av jägarna.
Och lite senare ett litet djur.

På vårt pass såg vi inga älgar, endast ett rådjur på håll.

Även om det är kallt så är det otroligt rogivande o sitta i skogen o se solen gå upp.
O igår var det helt vindstilla på morronen, allt var så tyst och öde.

Senare på eftermiddagen blev vi utplacerade på nya pass, denna gången fick vi ett vägpass, vilket är lite tråkigare.Men inte heller där fick vi se någon älg.

Så första dagen blev det inte mer än 2 älgar.

fortsättning följer...



Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar